maandag 16 september 2013

Canyonlands NP - Needles District

Dag 16 – Maandag 16/09: Moab (Canyonlands NP, Needles district)

We staan om 6u op, iets vroeger dan normaal, omdat we het tweede gedeelte van de Canyonlands gaan bezoeken, het Needles District. Hier hebben we een langere wandeling gepland. Het is een eindje rijden vanuit Moab, zeker in vergelijking met het gedeelte van gisteren. Na 1u30min rijden zijn we in het park. We rijden door naar Elephant Hill, het laatste deel van de weg is een smalle bochtige en onverharde weg. Op het einde van de weg is een parking waar we de auto achterlaten en waar onze wandeling naar Chesler Park begint. Chesler Park is een vlakke, cirkelvormige weide met een diameter van ongeveer 1 mijl, die bijna helemaal wordt omringd door hoge, lichtgekleurde zandsteentorens.

De wandeling start met een in de rotsen uitgehakte trap. Daarna loop je een heel eind over plaatvormige rotsen, ook wel slickrocks genoemd. Na een tijdje gaat de wandeling steil naar beneden, de Elephant Canyon in. Daarna moet er weer geklommen worden, een inspannend deel van de wandeling. Als we terug boven zijn komen we bij een van de mooiste delen van de wandeling, hier hebben we uitzicht over een uitgestrekt gebied met rotspilaren, met op de achtergrond lage, vlakke rotsformaties. Nog een eind verder, na in totaal iets meer dan 5 km wandelen, komen we aan op een uitkijkpunt bovenaan een rots vanwaar we een fantastisch zicht hebben op zowel Chesler Park als op de rotsformaties. Hier nemen we even de tijd om uit te rusten en te genieten van het uitzicht voor we terugkeren via dezelfde weg. De terugweg lijkt allemaal vlot te gaan, tot Preben merkt dat er iets niet klopt en inderdaad, de gps geeft een andere route aan. We hebben dus ergens een afslag gemist en moeten terugkeren om de juiste route terug te vinden. De route wordt aangegeven door hoopjes op elkaar gestapelde stenen, je moet goed kijken om geen hoopje stenen te missen. De vermoeidheid begint serieus op te steken zeker in deze hitte, met bijna geen watervoorraad meer. Na 2 km terug wandelen vinden we het juiste pad en nog een eind verder zien we gelukkig de auto waar we moe maar voldaan aankomen.

Dit was een van de mooiste wandelingen die we ooit gedaan hebben, de schoonheid van dit landschap is moeilijk te beschrijven. Hier picknicken we en rijden dan de weg terug. We nemen enkele fotostops en stoppen ook even in het visitor center voor de terugweg naar Moab. In Moab eten we bij een grill eethuis en keren hierna terug naar het hotel, we zullen goed slapen vannacht na deze vermoeiende dag.