dinsdag 3 september 2013

Custer SP, Wind Cave NP, Mount Rushmore

Dag 3 – Dinsdag 03/09: Keystone (Custer SP, Wind Cave NP,  Mount Rushmore NM)

Om 8u zijn we klaar om te vertrekken voor een actieve dag. De eerste halte is het Custer State Park in het heuvellandschap van de Black Hills. Na het betalen van 15$ entree rijden we via vele bochtige bergwegen naar het Silvan Lake. Van hieruit vertrekken enkele wandelingen door dit deel van het park. Wij gaan de Sunday Gulch Trail doen. Deze wandeling staat bekend als een van de mooiste in het park. Dit is een loop van 6 km. Het eerste deel gaat langs het mooie meer en daarna komt het lastige stuk met veel stijgen en klimmen. Plots staan we oog in oog met een hert. Er volgt nog veel meer wildlife zoals eekhoorns, adders en meer herten. Het tweede deel van de wandeling gaat door de dichtbegroeide kloof Sunday Gulch waar regelmatig een beekje moet overgestoken worden. Het laatste deel bestaat uit veel rotsblokken vooraleer we weer aan het meer uitkomen. We vonden het beiden een mooie en leuke wandeling.

De volgende halte is het Wind Cave National Park ten zuiden van Custer State Park. De Wind Caves zijn bekend omwille van hun grottenstelsel, een van de grootste en meest complexe in de wereld. Tijdens deze tijd van het jaar is er maar een begeleide wandeling, de Natural Entrance Cave Tour, we kopen hier dan ook tickets voor. De tour start pas over een uur dus nemen we rustig de tijd om te picknicken. Er wordt aangeraden stevige schoenen en een jas aan te doen in de grotten, want hier is het hele jaar door 11°C. De groep komt samen vooraleer we de grot ingaan, onder begeleiding van een park ranger. Onder de grond doet de koele temperatuur wel deugd t.o.v. de warmte buiten. De wandeling brengt ons via 300 treden, vooral naar beneden, ongeveer 800 meter verder en dieper de grotten in. Na een goed uur staan we aan de lift die ons terug naar de uitgang brengt, 60 meter boven ons.

Wind Cave NP

Hertje in het Wind Cave NP

Herten

Prairiehond

Bizon

Via de mooie wegen in het Custer SP rijden we naar de Mount Rushmore. Onderweg zien we verschillende bizons, enkele prairiehondkolonies en hertjes. De weg gaat regelmatig door smalle in de rotsen uitgehakte tunnels. Na bijna twee uur rijden, weliswaar met de nodige fotostops komen we bij de Mount Rushmore aan. Deze wereldberoemde in de rotsen uitgehakte presidentshoofden zijn echt wel indrukwekkend om te zien. Na de nodige foto’s bezoeken we het bijhorende museum. Onderweg naar de parking springen we binnen bij de souvenirwinkel waar we onze magnetencollectie verder aanvullen met de magneten van alle door ons bezochte staten. Onze eerste indruk was dat het hier een overdreven toeristisch en kitscherig gedoe is, maar we vonden het toch een heel leuk en aangenaam bezoek. Je moet wel tegen een portie patriottisme kunnen. ’s Avonds worden de presidentsgezichten nog verlicht maar hier hebben we niet op gewacht. Onderweg naar het hotel eten we een hamburger bij het Grizzly Creek restaurant.

Mount Rushmore NP

Mount Rushmore in de verte al te zien